Sunday 11 March 2018

APA ITU SASTERA?

     APA ITU SASTERA? 


 Sastera dapat didefinisikan sebagai sebuah hasil karya yang indah malah memberi manfaat kepada pembaca yang membaca.


}      Sastera “huruf” atau "buku"

}    ‘Su’ bermakna ‘indah’, ‘baik’ atau ‘berfaedah’

}    “Kesusasteraan” adalah sebuah karya yang indah malah memberi manfaat serta ilmu kepada pembaca yang membaca sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.

}    Kesusasteraan ini lebih dimengerti bahawa sebagai sebuah pemikiran pengarang yang dijelmakan secara kreatif dan lebih kritis.

}  Karya-karya ini akan merangkumi dalam bentuk lisan, bertulis atau dengan menggunakan media baharu, iaitu menggunakan medium elektronik atau multimedia dalam menyampaikan gagasan pemikiran pengarang dengan membina sebuah laman web yang mampu memberi peluang kepada pembaca untuk lebih menikmati karya dengan lebih berkesan.



BAGAIMANA PULA DENGAN E-SASTERA?




E-(cyber literature) ialah sesuatu yang baru dalam ruang kesusasteraan pada zaman ini yang semuanya bergerak dengan serba pantas. 

E-sastera juga bermaksud merupakan hasil-hasil gagasan pengarang yang berbentuk kreatif, kritis malah yang memberi manfaat. Dalam hal ini, ini akan dapat dilihat bahawa e-sastera ini akan saling berkaitan dengan unsur-unsur siber atau elemen-elemen multimedia dengan menggunakan pautan internet sebagai medium atau tempat menyampaikan buah fikiran pengarang-pengarang.

E-sastera ini juga dikenali sebagai satu cabang kepada pengarang untuk mempamerkan hasil karya seni beliau di dalam bentuk yang lebih berinteraktif dan berinovatif.


Menurut Macmilan Ensiklopedia (2000), siber ini berasal daripada singkatan sibernatik (cybernatics) iaitu bidang yang berkaitan dengan komunikasi, mesin dan organisasi. 

Cybernatics berasal daripada perkataan Yunani, iaitu "jurumudi" atau "steerman". melalui cybernatics ini dapat dilihat bahawa manusia menyesuaikan diri sendiri serta membuat keputusan yang dijadikan asas kepada mesin automatik kawalan komputer. 

Sastera elektronik atau e-sastera mula diterima baik oleh para penulis zaman sekarang. Melalui e-sastera para pengguna boleh menghantar karya melalui hanya hujung sahaja. selesai menghantar karya tersebut, sekiranya ada penambahbaikkan, para penulis boleh mengedit sama ada untuk penambahbaikkan atau sebaliknya. Ia merupakan salah salah cara yang lebih efektif dan berkesan dalam era yang semuanya bergerak dengan pantas.

Kehadiran e-sastera ini pengarang atau penulis bebas berbuat apa sahaja untuk hasil karya yang telah dihasilkan oleh pengarang tersebut. E-sastera juga boleh diklafikasikan sebagai sebuah medium elektronik yang bersifat fleksibel dan boleh diubah serta ditambah dari semasa ke semasa tanpa ada had dari sesiapa. 


Sastera Siber juga membawa maksud sebagai karya-karya sastera sama ada berbentuk prosa tradisional atau moden. Melalui penggunaan sastera siber dapat juga dikenal pasti bahawa penyampaian lebih mudah dan terus tanpa menunggu lama untuk diterbitkan.



Kelebihan

Dari sudut positif menyatakan bahawa kemunculan e-sastera mampu memberi nafas baru dalam arena penulisan kini. Para pengarang atau para pemikir pada abad ini sudah mampu menggunakan ruang ini untuk menyampaikan buah fikiran dan melebarkan sayap penulisan mereka tanpa melengah-lengahkan masa dengan menunggu sesuatu yang belum pasti milik mereka. 


Kekurangan

Namun, ada dakwaan juga yang menyangkal akan kebaikan yang terdapat e-sastera ini sepertinya akan berlaku plagiarisme, akan kehilangan nilai dan mutu sesebuah karya serta akan mendapat tentangan daripada pengarang-pengarang yang lebih mapan dan berilmu. 



Rumusan



Oleh yang demikian, untuk meleraikan segala kekusutan daripada dakwaan itu dan ini, terdapat banyaknya kajian yang telah dilakukan oleh para pengkaji atau para ilmuwan sama ada di pengkaji tempatan atau pengkaji luar negara. Kemunculan kajian-kajian ini telah menjadikan bahawa e-sastera ini mempunyai visi dan misi yang tersendiri serta mempunyai pengikut yang tersendiri. 








oleh:
'Izzatty


No comments:

Post a Comment