Wednesday, 9 May 2018


AROMA RINDU BONDA




Bonda menderap langkah menabur cinta
Menguatkan diri seteguh Khadijah


Bonda,
Bebelanmu acapkali membakar telingaku

Bonda,
Betapa masakan ibu berbekas pada lidah dewasaku
Aroma rindu terus menerawang ke minda bebasku

Bonda, 
Dalam derita memaknakan bahagia
Sering sahaja mengelap duka kala senja tiba
Tak pernah sekali tampak duka di wajahnya
Hanya yang ada senyuman manis penghilang nestapa

Bondaku,
Sabarmu teringat selalu
Teringat kembali ketika dugaan datang menerpaku
Terus bangkit lalu terus mendakap indah bianglala bersama-samaku

Bonda,
Menuang setitis kasih sayang
Tetap setia walau jarak berbeda
Walau tenggelam dalam perjalanan masa
Pengorbananmu sentiasa beradu di fikiranku
Takkan pernah padam hingga ke syurga indah.


Janda Baik, Pahang
18 Mac 2015
Zaty Dean

Saturday, 28 April 2018

ADAPTASI DALAM HUNGER GAMES

Novel Hunger Games




Siri  Hunger Games
sumber: http://1.bp.blogspot.com/-VIhmFDghWC8/UwxUMh0igsI/AAAAAAAAHds/wojW9Dkz5iw/s1600/the-hunger-games-trilogy.jpg


Sinopsis:

       Kisah antologi ini dimulakan dengan  mengambil latar masa depan di mana Amerika Utara bukan lagi seperti hari ini. Negara ini dibahagikan kepada 13 Daerah dan dipimpin oleh Presiden Snow yang berpangkalan di ibu negara bernama Capitol. Setiap daerah ini mempunyai pekerjaan yang telah ditentukan oleh pemerintah dan Daerah 12 adalah pelombong arang batu. Watak utama prosa ini bernama Katniss Everdeen berumur 16 tahun dan tinggal di Daerah 12 bersama ibu dan adik perempuannya. Bagi mengukuhkan kekuasaan Capitol sebagai pemerintah, setiap tahun akan diadakan pertandingan Hunger Games yang memerlukan kesemua daerah menghantar dua peserta lelaki dan perempuan sebagai korban kerana pertandingan tersebut adalah bertujuan mencari seorang sahaja pemenang dengan cara membunuh yang lain.  

       Oleh sebab itu, untuk mendapatkan peserta di setiap daerah, terdapat wakil- wakil yang datang bagi memilih peserta dengan menggunakan cabutan bertuah terhadap kanak- kanak berusia 12 sehingga 18 tahun untuk bertanding. Pada waktu ini, adik Katniss yang berusia 12 tahun bernama Primrose telah terpilih sebagai tribute atau peserta bagi wakil perempuan namun sebagai kakak, Katniss secara sukarela menggantikan tempat adiknya dalam pertandingan itu manakala pada bahagian lelaki, Peeta Mellark yang merupakan kawan sekelasnya dan anak pembuat roti terpilih. 

        Maka, bermulalah kisah kedua- dua watak utama ini mengembara ke bandar Capitol untuk berlatih sebagai latihan kelangsungan hidup di dalam arena pertarungan nanti.  Katniss memiliki kemahiran memanah kerana telah dilatih oleh ayahnya sebelum mati akibat terowong lombong yang runtuh semasa Katniss berusia 12 tahun. Oleh yang demikian, Katniss sangat berdikari terutama dalam mencari wang dengan berburu di dalam hutan dan menjualnya kepada orang- orang besar di Daerah 12. Hal ini kerana ibu Katniss mengalami masalah kemurungan setelah kematian ayahnya lalu Katniss bertindak sebagai ketua keluarga. 

       Kemuncak buku pertama adalah bila mana Katniss dan Peeta berjaya menjadi  dua peserta akhir yang masih hidup dan disebabkan oleh peraturan pertandingan Hunger Games ini hanya melayakkan seorang sahaja pemenang maka mereka berdua bertindak memakan buah beri beracun. Justeru itu, game maker atau pembuat pertandingan ini membuat keputusan untuk mengumumkan kemenangan mereka berdua. Dengan ini, bermulalah kisah perjuangan Katniss untuk menentang Presiden Snow yang kejam dengan menjadi ikon kepada daerah yang lain untuk bersama- sama mengikuti pemberontakan ini.  

            
Trivia:

  • mula ditulis oleh Suzanne Collins pada tahun 2008 (buku pertama)
  • genre sains fiksyen
  • kategori pembaca remaja dan dewasa
  • diadaptasi ke dalam filem pada tahun 2012 (mempunyai empat trilogi filem)
  • novel dan filem pecah panggung (blockbuster)
  • diterbitkan oleh Scholastic

Filem Hunger Games 


Poster siri pertama
Sumber: http://perangfilem1.blogspot.my/2012/03/cacamarba-hunger-games-road-home.html


Catching Fire (filem kedua)
sumber: https://ms.wikipedia.org/wiki/The_Hunger_Games:_Catching_Fire



Mockingjay 
sumber:  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/sl/9/9d/Mockingjay_Part_2_Poster.jpg


Adaptasi:


     Adaptasi Hunger Games ke dalam versi filem menunjukkan banyak proses transposisi yang dilakukan oleh pengarah filem. Transposisi ialah proses adaptasi yang dilakukan oleh penghasil filem atau teater terhadap karya sastera dengan mengambil olahan idea yang serupa tanpa mengubah plot atau elemen lain. Jika diperhatikan, versi filem memaparkan hampir kesemua adegan penting dan kesinambungan yang sama seperti novel yang diadaptasinya. 

     Walau bagaimanapun, terdapat juga unsur penambahan dan penggantian yang dilakukan oleh krew produksi khusunya dalam pemilihan pelakon utama seperti Peeta. Mengikut buku, watak Peeta digambarkan lebih tinggi di mana dalam salah satu adegan menunjukkan ketinggian Katniss hanya melepasi dadanya sahaja sedangkan dalam filem Peeta jauh lebih rendah daripada Katniss. Namun, dari sudut lakonan, Josh berjaya membawa watak Peeta dengan cemerlang seperti mana yang ditonjolkan dalam buku. 

    Begitu juga, unsur pemotongan turut diputuskan oleh pembuat filem dengan membuang beberapa watak yang penting di dalam novel seperti watak Madge Undersee iaitu orang yang memberikan pin berbentuk burung Mockingjay iaitu simbol penentangan Katniss dalam memperjuangkan kebebasan untuk hidup daripada pihak Capitol. Namun, dalam filem wataknya tidak wujud dan ini menjadikan ramai peminat novel yang asal marah dan kecewa dengan hasil filem tersebut. 

     Secara keseluruhannya, filem ini berjaya mengadaptasi karya teks Hunger Games dengan baik dan sebagai hasilnya setiap francais filem ini mendapat sambutan dan pulangan yang lumayan daripada peminat asal novel tersebut dan turut memiliki golongan peminat yang baharu sehingga tertubuhnya kelab yang mendasari filem tersebut. Tuntasnya, proses adaptasi telah banyak dilakukan semenjak zaman Shakepears mempersembahkan karya dalam lakonan teater bermula abad ke- 17. Walaupun demikian, karya kesusasteraan adalah pemberi ilham dan pemilik idea yang sebenar sehingga ia dicedok ke dalam medium berbeza. Dari sudut positifnya, setiap karya teks yang agung adalah hasil interteks atau penyalinan semula teks sedia ada sehingga menjadi satu karya baharu yang lebih baik. Namun begitu, setiap hasil adaptasi hendaklah memastikan karya terbaharu yang dicipta itu mendapat keizinan atau sekurang- kurangnya sesuatu yang menunjukkan karya mereka diiktiraf sama ada dalam bentuk ganjaran wang atau anugerah. 




oleh:
Shalina Shah


Thursday, 19 April 2018

CAHAYA KAMPUNG MORTEN,MELAKA


KAMPUNG MORTEN, MELAKA


PETANG yang disangka tenang tetapi berubah dalam sesaat. Kepulangan abang dan kakak memberi kesan hiba kepada Othman dan ibunya. Hati mereka tidak tenteram. Othman cuba mempelawa abang dan kakaknya untuk naik ke atas rumah tetapi Otman menolak secara terang-terangan. Mereka mengatakan bahawa rumah itu milik Othman dan mereka tidak mahu memijak langsung. Othman dengan berat hati turun ke bawah mendengar keluh kesah mereka berempat.
            “Usaha kita adik-beradik seakan hampir hancur musnah. Bersungguh-sungguh abah kita perlihara tanah pusaka ini. Abang dan kakak senang-senang nak jual begitu sahaja.” Rayu Othman ketika mereka adik-beradik bertemu di hadapan rumah pusaka arwah ayah mereka. Othman sebagai anak bongsu di dalam keluarga, dia menjadi tempat adik-beradiknya meluahkan rasa dan kadangkala tempat melepaskan amarah.
            “Engkau mana tahu. Aku sedang dalam kesusahan.” Jawab abang sulung Othman. Othman hanya duduk di sebelah ibu sambil mengusap lembut bahu ibu. Dia merasakan tertekan apabila masalah sebegini berlaku. Ibu hanya mendengar mereka menjawab-jawab antara satu sama lain. Mereka tetap dengan keputusan mereka dan Othman juga begitu.
            “Sudahlah anak-anak. Janganlah harta sekangkang kera hujung kampung sana yang kau sibukkan.  Lebih baik kamu risaukan perkara lain.” Ibu menangis dalam kata-katanya.
            “Man, kau bolehlah seronok duduk di kampung. Abang ada masalah. Anak-anak abang semuanya nak belajar tinggi.” Abang sulung Othman menjelaskan apa yang sedang dia rasa sekarang. Kesempitan hidup di kota memberi seribu satu masalah kepada mereka sekeluarga.
            Othman membuang pandangan yang lesu. Dia masih belum ada jawapan untuk pertanyaan itu. Ibu cuba untuk bangun tetapi lambat. Othman membantu ibu untuk bangun tetapi ibu menolak. Ada kesan airmata yang berbekas di wajah ibu. Adik-beradik Othman duduk di bawah dengan wajah yang sebal. Mereka seakan tidak memahami kesan airmata ibunya itu.
            “Abang. Bukan mudah untuk kita berada di tahap ini. Ingat semula bagaimana arwah ayah bergolok gadai membesarkan kita dengan melakukan apa sahaja kerja. Semudah itu abang mahu lupakan?” Tanya Othman kembali. Kini semangat Othman hanya ibu sahaja !     
            Petang itu hujan kembali lebat. Pancaran matahari hilang perlahan-lahan.
            Abang sulung Othman bernama Zainal sudah berkeluarga dan mempunyai  empat orang anak yang masih kecil dan kakak kedua Othman bernama Zaiton sudah berkeluarga dan memiliki dua orang anak. Ketiga adalah kakak Othman yang baru sahaja berkahwin dan bongsu adalah Othman sudah bekerja di kawasan kampung. Beliau ditugaskan menjaga ibunya yang sudah berusia di rumah. Othman tidak membantah kerana semenjak dia tamat zaman persekolahan dia sudah ditugaskan oleh ayahnya untuk menjaga ibunya sehingga ke akhir hayat. Sejak dari situ, adik-beradiknya mengelarkan dia anak kesayangan ibunya.
            Selepas beberapa jam mereka berbual, namun masih belum ada kepastian yang sebenarnya. Ibu sudah terlena di sofa ruang tengah rumah. Rumah melayu Melaka dihias dengan indah namun lain pula yang akan berlaku. Umpama segala yang ibu dan arwah abah lakukan itu seperti tiada apa-apa. Umpama mencurah air ke daun keladi. Othman masuk ke dalam biliknya, ditatap kembali potret dimana pada hari raya mereka pertama kali di rumah itu. semuanya tampak mempersona dan gembira. Baju raya yang kesemuanya ibu jahit sendiri dan rumah baru yang baru mereka duduki nampak semuanya meriah.
Beberapa tahun yang lalu…
            “Along, cepat dukung adik tu dia dah lari ke tempat lain tu.” Panggil ibu tatkala mereka sudah bersedia di tempat mengambil gambar depan halaman rumahnya.
            Selepas beberapa keping gambar di ambil, mereka semua bangun dan menuju dapur rumah. Kata abah, tiba waktu makan semuanya sudah tidak sabar untuk menikmatinya. Lebih lagi, setiap kali menjelang hari raya ibu akan menyediakan makanan kegemaran kami semua iaitu sambal ayam dan kuah kacang. Walaupun dimakan setiap hari, namun kami tetap menginginkannya.
            Kata-kata yang arwah abah tulis di belakang gambar mengingatkan Othman betapa arwah abah sangat mengingati segala peristiwa yang berlaku pada hari itu. Potret ibu yang sedang memasak juga sempat diambil dan disimpan di dalam album yang ditulis Hari Raya. Kakak kedua pula ketika itu sedang mengandung anak kedua juga menolong bersama-sama. Suasana malam raya juga memberikan kenangan kepada Othman.
            “Abang dan kakak akan balik dahulu. Jangan ingat bila kami pulang ke sana dah takkan pulang ke sini ya. Keputusan kami tetap sama.” Ulang abang sulung Othman berulang kali. Dia menundukkan wajah. Ibu pula baru sahaja membuka telekung tidak mampu berbuat apa-apa.
            Othman mengangguk dan menghulurkan tangan untuk bersalam dengan abang dan kakaknya. Tiada kata yang mampu diungkap kembali. Hanya segaris senyuman pahit menghantar mereka pulang. Selepas menghantar mereka pulang, Othman pergi ke dapur dan bersiap-siapkan meja untuk makan malam bersama ibu dan abang ketiganya.
            “Samsudin. Mari makan. Adik kamu dah siap sedia makanan. Nanti sejuk pula.”Panggil ibu ketika melihat Othman sedang menyenduk nasi.
            “Ibu, tadi Din bertembung dengan Pak Ali. Dia beritahu dua bulan akan datang, anak dia nak kahwin. Dia jemput kita semua pergi kenduri kahwin.” Tutur Samsudin.
            Ibu menanggukkan kepala dan meminta Othman menambahkan lagi nasi.
            “Alhamdulillah dah lama tak tengok ibu tambah nasi dua kali. Sedap ke saya masak lauk hari ini bu?” Tanya Othman kembali.
            “Mestilah sedap. Lauk kegemaran ibu asam pedas daging tetel. Ada pula sambal belacan dengan ulam-ulaman. Din, tambah nasi lagi. Adik kau memang pandai masak. Kau duduk bujang di Johor ada masak ke atau kau beli di luar saja?” Ibu bertanya lalu mengambil kain pengelap tangan.
            “Kadang-kadang masak dan kadang-kadang beli di luar saja. Kerja mak, mana ada masa nak masak selalu. Tapi kalau balik rumah dapat rasa lauk emak mesti sedap.” Samsudin memandang ke arah emaknya dengan wajah meminta.
            Ibu tersenyum dan menuju ke sinki tetapi dihalang Othman kerana dia tahu ibunya mahu membasuh segala pinggan mangkuk yang digunakan tadi untuk memasak. Othman mengemas segala atas meja sebelum naik ke ruang berehat. Abangnya sudah membawa dulang yang terisi seteko kopi dan sepiring biskut kering untuk dinikmati bersama-sama.
            “Ibu, sepanjang ibu dan Man saja di rumah ada ke orang yang cuba-cuba untuk ganggu ketenteraman tak?” Tanya Samsudin secara tiba-tiba.
            “Tiada pula. Lagipun Man kan ada. Setiap malam sebelum Man tidur dia akan pastikan semua pintu berkunci dan tingkap juga. Kenapa pula kamu tanya ni Din?” Tanya ibu kembali sambil menuang air kopi ke dalam cawannya.
            Samsudin mengangguk kembali. Sewaktu mengambil angin petang selepas menikmati minum petang di kedai hujung kampung, Samsudin berjalan sekeliling kampung. Samsudin bertemu dengan Pak Ali, lalu Pak Ali memanggil untuk menaiki motor bersama-sama. Pada awalnya Samsudin memilih untuk menolak tetapi setelah diajak berulang kali dia mengalah.
            “Rumah hujung kampung sana dah dimasuki pencuri. Pak Ali risau.” Pak Ali memulakan bicara apabila mereka sampai di hadapan rumah. Othman yang ke bandar masih belum pulang. Ibu di dalam rumah sendirian dengan pantas Samsudin menaiki ke atas rumah untuk mendapati ibunya selamat di dalam rumah. Syukur, ibu baru selesai menunaikan solat Asar.
            Samsudin kembali turun ke halaman rumahnya. Kelihatan Pak Ali sedang duduk di tangga Melaka. Tangga Melaka yang menjadi satu kewajiban jika sesebuah keluarga itu membina sebuah rumah. Tidak kira rumah moden atau rumah tradisional. Sebuah perhiasan rumah yang telah menjadi kepentingan di dalam sebuah pembinaan rumah. Kecantikkan sebuah rumah melayu Melaka ada ukiran di sekeliling dinding dan juga tangga. 
            “Din, rumah kau yang depan ini masa arwah abah kau buat ke kau baru buat?” Tanya Pak Ali lalu bangun dan berjalan ke sebelah kanan.
            “Rumah lama Pak Ali. Arwah abah tinggalkan rumah ni dalam keadaan baru lagi.”
Jawab Samsudin dan mengikut Pak Ali ke belakang.
            “Kau tahu kenapa rumah melayu Melaka ada ciri-ciri yang istimewa?”
            Samsudin kehairanan memandang ke arah Pak Ali. Hal ini kerana, semasa dia baru sampai di halaman rumah mereka berbincang hal lain dan kali ini berbincang hal lain. Dek kerana tidak mahu membuat Pak Ali tersinggung, dia segera mengikut Pak Ali ke bahagian belakang rumah.
            “Sebab ada tiang dan tangga Melaka yang unik kan?” Jawab Samsudin dengan bersungguh-sungguh.
            “Din ohh Din…” Panggil ibu dari ruang dapur rumahnya. Dia terus masuk ke dalam rumah.
            “Ya ibu.” Di dalam fikiran Samsudin yang ada apa-apa berlaku rupanya ibu sudah menyediakan air untuk diminum bersama-sama dengan Pak Ali.
            Othman pulang dari Melaka. Dia hanya berjalan kaki untuk sampai ke bandar Melaka. di tangannya menjinjit dua buah beg plastik berwarna merah pekat. Othman masuk ke ruang dapur dan terkejut apabila terlihat Pak Ali sedang duduk bersama-sama. Selepas itu dia ikut serta dengan mereka. Dia mengeluarkan mee rojak yang dibeli dari kedai makan di Kampung Jawa.
            “Makanlah Pak Ali. Saya beli di kedai makan kesukaan saya. Saya sudah jamah di sana. Dah rezeki Pak Ali untuk rasa.” Panggil Othman dan menyuakan pinggan kecil kepada Pak Ali.
            “Ini makanan kegemaran Pak Ali. Kalau setiap kali pergi ke Kampung Jawa teman isteri Pak Ali membeli emas mesti singgah di sini. Namun, sejak ada masalah duit kami sudah jarang ke sana.” Ujar Pak Ali lalu menghabiskan sepinggan mee rojak lalu meneguk air kopi yang masih bersisa. Othman dan Samsudin hanya memandang ragam Pak Ali.
            “Along, kalau betullah Othman tidak mahu menjual tanah di hujung kampung macam mana? Mana nak dapat duit? Anak-anak saya nak masuk sekolah tahun depan.” Beritahu Zaiton ketika mereka berdua berjumpa di sebuah restoran berdekatan rumah mereka.
            “Along tahu. Sebab itu kita kena paksa juga mereka segera jual tanah itu. Tambahan lagi, Tauke Lim sudah bersungguh mahukan tanah tersebut. Katanya mahu naikkan bangunan tinggi.” Terang Zainal sambil menyedut air milo ais sehingga habis.
            Zaiton membetulkan tudungnya yang sedikit senget itu dengan cermat. Bekerja sebagai seorang kerani menjadikan dia harus bergaya dengan lebih kemas. Di dalam beg tangannya telah terisi buku nota berwarna coklat. Dicapainya dengan cermat. Lalu dia mengambil sekeping kad berwarna kuning dan diberikan kepada Zainal.
            “Ini kad Encik Zaid. Dia juga boleh menguruskan hal jual beli tanah kita. Kalau abang berminat dia boleh berikan segala nasihat dalam urusan pembelian. Kalau along rasa kita perlu ada khidmat nasihat, telefonlah dia.” Zaiton memberikan kepada Zainal. Dia membaca dan menyimpan di dalam poket baju kemeja yang berwarna hitam itu.
            Mereka bersurai tepat jam 2 petang. Di pejabat, Zainal tertanya-tanya apakah jalan bertemu dengan khidmat nasihat ini akan memberikan keuntungan kepada dia? Dia berfikir sejenak sehingga tidak sedar di hadapannya ada seseorang yang sedang menunggunya. Kawan pejabatnya datang dan mengajak dia ke bilik mesyuarat. Tidak sempat berbuat apa-apa dia terus mencapai buku nota dan juga sebatang pen berwarna hitam di atas mejanya.
            “Ibu. Kalau Man tanya nanti adakah ibu akan marah atau terasa hati dengan Man?” Tanya Othman ketika dia sedang menemani ibunya di halaman rumah. Kawasan Kampung Morten yang majoritinya orang melayu. Di setiap halaman rumah mereka akan dihiasi taman bunga miliknya sendiri. Ibu sangat menyukai menanam bunga orkid, ibu kata bunga orkid bunga yang segar dan sangat susah mahu dijumpai.
            “Apa dia Man? Risau ibu dengarkan pertanyaan kamu. Cakap saja.” Jawab ibu lalu menggunting pokok-pokok yang menjadi pokok tumpangan dalam kawasan pasu.
            “Kalau kami semua setuju untuk jualkan tanah hujung kampung sana macam mana?” Tanya Othman dengan perlahan-lahan.
            Ibu terkejut. Gunting pokok ibu terjatuh ke tanah. Othman menundukkan wajah. Dia hilang kata untuk bertanya lagi. Langit mendung. Awan berarak perlahan-lahan. Namun, jantung Othman berdegup kencang menantikan jawapan yang akan diberikan oleh ibu.
            “Man. Mana pendirian Man selama ini? Ibu hanya bergantung harap pada Man untuk menyokong usaha yang arwah abah selama ini. Tapi.” Ibu tidak menghabiskan ayatnya.
            “Ibu. Maafkan Man. Man hanya bertanya. Kalau ibu betul tak nak kami jual, kami akan pertahankan.” Othman mendekati ibu dan memeluk bahu ibu.
            Ibu menganggukkan kepala tanda memahami apa yang disampaikan oleh Othman. Ibu mengemas dan menyusun pokok dengan cermat. Pokok-pokok bunga ini, adalah hasil dari tanaman arwah suaminya. Ibu hanya menguruskan kesemuanya. Dari segi penjagaan baja pokok dan penyiraman setiap hari. Othman akan selalu ke bandar untuk mencari baja-baja pokok yang sesuai untuk memastikan pokok itu hidup dengan suburnya.
            “Salah satu sebab kakak mahu tanah di hujung kampung itu jual adalah untuk tidak menyusahkan Man pergi menjenguknya setiap hari. Mesti Man penat nak kena bersusah-payah.” Pujuk Zaiton lalu menghirup air kopi susu yang dibuat oleh Othman.
            Othman menggelengkan kepala. Ibu memandang Othman di hadapannya.
            “Kakak, tentang hal menjaga tanah itu bukan satu masalah yang besar. Othman sendiri selama ini menjaga segala apa sahaja yang milik keluarga kita. Isu mengemas atau membersihkan tanaman di kebun itu telah siap sedia Man fikirkan” Othman menunggu kata-kata yang muncul dari mulut kakaknya. Dia tahu kakaknya akan memberi hujahan yang seterusnya. Dia sangat mengenali kakaknya bagaimana. Seorang yang takkan mengalah dan cuba melakukan apa sahaja yang diinginkan.
            “Apa rancangan Man? Mahu kekalkan semak samun di kawasan tanah itu?” Hal itu masih berterusan. Kakak masih dengan pendiriannya untuk mengatakan bahawa Othman akan merasa penat dan segala urusan menjaga akan lepas begitu sahaja selepas tanah tersebut sudah terjual.
            “Ibu juga termasuk dalam pemilikan tanah tersebut. Maka, dipihak ibu masih kekal untuk mengatakan tidak untuk menjual kepada Tauke Lim. Zaiton, usaha arwah abah begitu sahaja kamu lupakan. Tanpa menghargai satu apa pun?” Ibu bertanya kembali. Zaiton kekal dengan jiwanya yang suka memberontak.
            “Lagipun saya tengok Kampung Morten tak ada keistimewaan. Sama sahaja dengan kampung yang lain. Lagipun tanah arwah abah itu di hujung kampung.” Ujar Zaiton lalu bangun menuju ke tingkap untuk memerhatikan di kawasan sekeliling rumah itu.
            “Ibu, sementara ada mahu beli. Jual sahajalah. Kenapa nak tahan-tahan lagi? Kami ni perlukan duit nak bantu anak-anak kami belajar. Ibu pun mesti perlu keluar duit kan?” Tanya Zaiton dengan suara yang nyaring.
            “Zaiton!” Ibu menempik Zaiton. Zaiton terkejut lalu menoleh kepada ibunya.
            “Tidak pernah sekali kamu bersikap sebegini. Hanya kerana sebidang tanah yang tidak seberapa itu kamu sanggup meninggikan suara?”
            Othman dan ibu berlalu meninggalkan Zaiton di ruang tamu. Mereka sudah habis kata sudah penat berbicara. Jalan terbaik untuk sebuah perbincangan yang tiada kesudahan adalah meninggalkan kawasan perbincangan dan menunggu pertemuan yang seterusnya.
            “Kakak, Man dah tetapkan untuk pertemuan kita satu keluarga adalah pada tarikh 20 Mei 2015. Man harap waktu itu kakak, abang long dan abang lang ada untuk selesaikan kemelut yang membelenggu diri kita semua.” Othman menghabiskan ayat dan seraya itu dia keluar dari rumah menuju ke masjid untuk menunaikan solat Mahgrib dan Isyak berjemaah. Samsudin menaiki motor bersama-sama. Menghulurkan tangan kepada ibu dan kakak langsung berlepas pergi.
20 Mei 2015. Hari Sabtu.
            Sebelum pulang ke bandar, Zaiton menghulurkan tangan kepada ibunya. Tangannya disambut, namun ibu langsung tidak memberikan pandangan kepadanya. Terdetik rasa di hati Othman bahawa ibu benar-benar merasakan sangat jauh hati dengan kelakuan dan kedegilan Zaiton pada hari itu. Zainal hanya mendiamkan diri dan berdiri di sudut paling sempit. Samsudin di tangga rumah merenung hiba.
            Majlis perkahwinan anak Pak Ali meriah. Ditambah lagi dengan kemeriahan orang kampung bekerja keras menolong apa yang perlu. Lembaga Kampung sudah menetapkan seseorang itu harus melakukan kerja apa sehingga selesai. Kerjasama antara semua orang menjadikan sebuah majlis itu tampak tersusun dan kemas. Tambahan lagi dengan adanya ahli jawatankuasa itu memberi kesenangan kepada mereka semua melakukan tugas masing-masing.
            Zaiton dan Zainal pulang ke kampung bersama-sama dengan harapan yang membara. Dia dijemput untuk meraikan majlis perkahwinan anak Pak Ali sedangkan dia tidak mengetahui akan hal itu. kelihatan Othman dan Samsudin berpakaian baju pagoda warna putih serta helaian kain pelikat yang diikat di kepalanya. Mereka terkejut. Mereka tidak menyangka selama ini keharmonian seluruh penduduk kampung ini masih kekal. Di zaman sekarang, keharmonian sesebuah di dalam kampung ini amatlah susah untuk dilihat. Zaiton dan Zainal segera menghabiskan makanan dan pergi berjumpa dengan ibu di kawasan beranda rumah Pak Ali.
            Kumpulan kendarat yang ditubuhkan oleh Hajjah Enchum bt Haji Mahmud telah menguasai seluruh kawasan dapur. Mereka memulakan kerja memasak dan mengemas sejak dari pukul 8 pagi sehingga majlis selesai. Makcik Leha ditugaskan sebagai ketua kepada kumpulan kendarat dan Marhaban ini telah menjalankan tugas dengan baik sekali tanpa ada cacat celanya. Pak Ali tersenyum puas apabila majlis ini mampu merapatkan hubungan yang dahulu pernah terputus akhirnya bersambung kembali.
            “Jumpa ibu di rumah ya. Kamu semua baliklah dulu.” Mereka menganggukkan kepala dan berlalu pergi.
            “Kak ngah, kamu kata kampung ini dah tiada harapan untuk maju dalam keharmonian. Tengoklah tadi, kita yang baru pulang pun dijemput untuk meraikan makan bersama-sama.” Tegur Zainal sebelum menaiki ke beranda rumah. Rumah berkunci dan mereka tiada kunci untuk dibuka. Othman dan Samsudin balik ke rumah dengan berjalan kaki. Ibu masih di sana. Ibu harus menunggu majlisnya selesai.
            “Man dan Din memang ahli jawatankuasa kampung ke?” Tanya Zaiton secara tiba-tiba. Ketika itu Man dan Din sudah bersiap sedia dengan keputusan mereka. Serta keputusan ibu yang dibincangkan semalam.
            “Aah kak. Lagipun, siapa lagi yang nak uruskan semua kalau bukan anak-anak muda ini. Penduduk Kampung Morten semuanya dah berumur kak, sebab itu mereka kekurangan orang muda. Kerja-kerja yang mereka perlu lakukan semuanya berat.” Balas Samsudin lagi.
            “Kenapa selama ini akak tak pernah tahu pun mengenai kesepakatan yang ada di dalam Kampung Morten ini?” Tanya Zaiton kembali.
            “Sebab selama ini akak hanya risaukan tanah arwah abah.” Balas Othman tanpa dia sedar.
            Wajah Zaiton berubah. Dari senyuman yang dia lemparkan kepada semua orang kini wajahnya berubah masam mencuka. Dia menyedari akan perubahan itu segera
            Ibu pulang ke rumah. Othman sudah mengeluarkan geran tanah yang masih di dalam simpanan dia. Samsudin sudah berhenti kerja di Johor Bharu. Dia mahu membantu Othman menguruskan kerja-kerja di Melaka sahaja. Terlalu banyak kerja yang masih belum selesai di Melaka.
            Tauke Lim pulang selepas mendengar perbualan antara Zaiton dan Zainal di depan tanah tersebut. Zainal kusut dan dia meraup muka dengan tenang. Zaiton pula tersenyum dan membalas pandangan Tauke Lim. Mereka pulang dan membawa haluan masing-masing.


Oleh : Zaty Dean

90 TAHUN MASIH GAH DALAM DUNIA SASTERA - SCHOLASTIC

Dalam ruang kecanggihan teknologi maklumat dan komunikasi, bidang penerbitan seharusnya berupaya menerobos ruang maya yang dianggap sebagai dunia ghaib yang sekaligus menyebar-luaskan khalayak penerbitan dan dalam masa yang sama membantu menjana pulangan ekonomi dan pendapatan yang memberangsangkan. Alam maya boleh dijadikan sebagai platform terbaik bagi mana-mana penerbitan dalam mengkomersialkan mahupun meluaskan empayar perniagaan mereka selain daripada memberi manfaat kepada pembaca yang ingin mendapatkan maklumat terkini. 

Sejajar dengan itu, entri kali ini berpeluang untuk membuat analisis syarikat penerbitan buku yang secara aktif menggunakan alam siber sebagai medan perkembangan dan juga perluasan perniagaan penerbitan dan di samping itu bergerak sebagai sebuah NGO. 





90 TAHUN MASIH GAH DALAM DUNIA SASTERA SCHOLASTIC

Scholastic ialah sebuah syarikat penerbitan yang ulung di dunia. Diasaskan oleh Maurice R. Robinson pada tahun 1920. Firma ini pada asalnya beroperasi di Pennsylvania namun sekarang berpusat di New York dan dikenali sebagai Scholastic Publishing Company. Fungsi syarikat ini ialah menerbit, menjual dan mengedar buku serta bahan pembelajaran ke serata dunia. Firma ini juga merupakan pengedar buku terbesar di dunia. Untuk makluman, Scholastic memegang hak penerbitan Amerika Syarikat yang kekal untuk siri buku Harry Potter dan The Hunger Game.  Syarikat penerbitan ini mengedar buku kanak-kanak dan juga bahan pembelajaran secara digital untuk pra-sekolah sehingga gred 12. Sarikat ini pada dasarnya terbahagi kepada tiga segmen iaitu Children Book Publishing & Distribution (Trade, Book Clubs and Book Fairs), Education, dan International. Selain itu juga firma terkemuka ini juga dikenali sebagai sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang mempunyai misi untuk membantu kanak-kanak membaca dan suka kepada aktiviti membaca. 






Buku terbitan Scholastic: Siri Hunger Games

(sumber: http://eleusinianmysteriesofreading.blogspot.my/2011/02/book-casting-hunger-games.html)







Buku terbitan Scholastic: Harry Porter 
(sumber:  https://www.barnesandnoble.com/w/harry-potter-paperback-boxed-set-books-1-7-j-k-rowling/1108948862#/)

Di dalam segmen International, syarikat penerbitan ini telah membina satu laman web rasmi mereka bagi memenuhi keperluan di Asia. 



http://scholastic.asia/en 


Melalui laman web di atas, syarikat penerbitan ini  memfokuskan kepada pasaran negara Asia sahaja. Hal ini penting kerana mereka mampu untuk memfokuskan keperluan pembelajaran dan juga minat berdasarkan masyarakat tempatan berdasarkan kebolehan dan juga silibus yang digunakan di kawasan tertentu. Melalui Kelab Membaca Scholastic, syarikat ini mengedarkan buku bergenre fiksyen dan juga bukan fiksyen. Buku-buku penerbitan ini disasarkan kepada kanak-kanak dan remaja. Kelab Scholastic ini bertujuan memberi info tentang buku-buku yang diterbitkan. Namun, bagi proses pembelian tidak disediakan urusan pembelian atas talian. Hal ini disebabkan oleh buku boleh didapati secara terus di kedai ataupun ejen yang terpilih di sekolah tertentu. Firma ini mempunyai dua kumpulan sasaran dalam meluaskan empayar perniagaan iaitu golongan pendidik dan ibu bapa. 

Bagi kumpulan sasaran pendidik, Scholastic telah menyediakan bahan pembelajaran digital. Guru-guru boleh memesan buku-buku dan dijadikan perpustakaan mini yang dikelola oleh pihak Scholastic sendiri. Bahan-bahan yang disediakan boleh digunakan sebagai bahan bantuan mengajar di dalam mahupun luar kelas. Hasil daripada penyediaan Kelab Scholastic ini telah mendapat sambutan yang menggalakkan. Antara bahan yang sering mendapat tempat dalam kalangan pendidik ialah Build A list of Resources for your Classroom and Library, Classroom Plan for Teachers, Visit the Teacher Store dan juga Scholastic Education Solutions. 

Selain daripada penerbitan buku untuk kanak-kanak, Scholastic Asia juga ada menyediakan perisian yang amat bermanfaat kepada kumpulan sasaran kedua mereka, ibu bapa, iaitu program Scholastic Early English (SEE). Program ini bertujuan untuk memberikan kanak-kanak seawal umur 4 tahun untuk mengenal dan membaca serta pandai berbahasa Inggeris. Program ini juga merupakan sebuah manual atas talian menceritakan bagaimana para ibu bapa mampu untuk mengajar, mendidik serta membimbing anak mereka mempelajari bahasa Inggeris secara praktikal. Memandangkan sekarang ini ialah zaman teknologi, tidak dinafikan penggunaan buku dalam pengajaran dan pembelajaran adalah suatu kaedah yang berkesan, namun fungsi perisian dalam alam maya juga mampu untuk membantu dalam pengajaran praktikal tidak dapat disangkal lagi. 

Malaysia tidak ketinggalan dalam menikmati kemudahan dan perkhidmatan yang telah disediakan oleh Scholastic. Syarikat Scholastic mengedarkan buku terbitan melalui sekolah, jabatan kerajaan dan juga syarikat swasta. Antara keistimewaan yang telah diberi oleh firma ini kepada Malaysia ialah sekiranya buku terbitan mereka diedarkan di sekolah, harga buku diberikan potongan diskaun agar harga yang ditawarkan merupakan harga mampu milik. Pelajar sekolah yang membuat tempahan melalui borang tempahan buku dan buku tersebut akan diberikan dalan tempoh tiga minggu hingga sebulan. 

Berdasarkan analisis fungsi dan motif kewujudan syarikat penerbitan Scholastic dalam internet ini dapatlah dilihat bahawa kemajuan teknologi dan maklumat amat penting dalam pelbagai aspek, bidang pendidikan dan penerbitan buku secara khususnya. Selain dapat mengembangkan empayar perniagaan, pihak berkenaan mampu untuk memberi manfaast kepada manusia sejagat dalam bidang pendidikan serta kemanusiaan. Perkara ini terbukti di mana Syarikat Scholastic telah membantu ramai kanak-kanak yang kurang bernasib baik dalam memberi perkhidmatannya dalam bidang pendidikan.  Lihat pula dari aspek kesusasteraan, perkembangan dan kemajuan teknologi yang digunakan oleh firma ini membantu bidang sastera untuk diketahui dan mudah dicapai oleh sesiapa sahaja di mana pon mereka berada.



oleh:
faiz 

Tuesday, 17 April 2018

FAZLEENA & THE LASYKAR : SATU PERJUANGAN DI MEDAN SENI


 FAZLEENA & THE LASYKAR : 
SATU PERJUANGAN DI MEDAN SENI

           Dunia sastera sekarang telah mula diterima oleh masyarakat zaman sekarang. Penglibatan para penulis dan/atau para penggiat sastera dalam bidang ini juga telah membuka mata semua pihak. Ini juga menjadikan medan sastera sebagai medan mencurahkan idea, mencurahkan pemikiran, mencurahkan pandangan serta buah fikiran. Tidak hanya tertumpu kepada media bercetak tetapi telah menerajui ke media elektronik. Kehadiran media elektronik ini memberikan gambaran yang bagus serta telah diterima oleh semua golongan. Oleh itu, kehadiran media bercetak yang terlebih dahulu tetapi tidak ketinggalan kepada media elektronik yang sedang melonjak naik. Kesan dari itu, menyebabkan dunia sastera atau medan sastera ini diterima baik oleh semua golongan tanpa ada sikap prejudis terhadap media bercetak.
            Kesungguhan dan ketelitian seorang penulis dalam menghasilkan sebuah karya yang bermutu itu patut dipandang tinggi dan diberi penghargaan yang selayaknya. Karya yang bermutu serta memberikan para pembaca berfikir itu adalah yang selayaknya diberi perhatian. Hal ini kerana, melalui pembacaan seperti inilah yang akan membentuk sebuah pemikiran baru dalam setiap diri pembaca.
            Kehadiran laman sosial dan blog juga telah membuka landasan baru atau medium baru yang boleh diakses oleh semua pengguna. Lebih lagi kepada pengguna yang gemar melayari internet untuk mendapatkan bahan-bahan bacaan tambahan. Oleh itu, kemunculan laman sosial dan blog ini adalah lebih sesuai untuk kita jadikan sebagai medium yang bermanfaat dan menyebarkan kebaikan kepada pembaca dan pengguna.
            Oleh itu, antara penulis yang sedang meningkat naik dengan menghasilkan karya-karya yang bagus dan diterima baik oleh masyarakat ialah Fazleena Hishamuddin. Seorang penulis wanita yang prolifik dan sangat cinta untuk mengangkat tema-tema wanita dalam karya yang telah diterbitkan oleh pelbagai rumah penerbitan. Beliau dilahirkan pada 13 Novermber 1979. Memiliki Sarjana Muda Sastera (Major Kesusasteraan Melayu) dan Sarjana Psikologi Kaunseling dari Universiti Kebangsaan Malaysia. Berkahwin dengan Amar Amir yang juga sangat aktif dalam bidang seni dan fotografi. Serta mereka sama-sama menjaga dan mengusahakan perniagaan yang telah mereka berdua ceburi bersama-sama.
            Hasil usaha dan semangat yang telah ditonjolkan oleh beliau akhirnya membuahkan hasil yang bermanfaat kepada diri sendiri dan masyarakat sekeliling. Kehadiran Markas KD yang ditubuhkan oleh Fazleena Hishamuddin dan suaminya ini memberi peluang kepada penggiat-penggiat seni untuk berjuang bebas dalam arena keseniaan ini. Markas KD yang ditempatkan di Kota Damansara, Petaling Jaya, Malaysia. Banyak aktiviti yang telah dilancarkan di sana seperti majlis pelancaran buku, sesi bertemu dengan penulis, wawancara mengenai buku, forum bersama penulis-penulis mapan, dan juga teater pendek. Usaha yang gigih mula mempromosikan Markas KD itu telah dikategorikan sebagai sebuah tempat penggiat seni hingga mendapat perhatian dari penulis-penulis besar sama ada dari Malaysia ataupun luar Malaysia seperti dari Indonesia mahupun Singapura.
            Fazleena Hishamuddin juga antara penulis yang sangat aktif di media sosial, laman web dan juga di blog. Lenggok bahasa dan penggunaan setiap klausa yang digunakan oleh beliau di dalam media sosial, blog atau  laman web. Beliau memberi semangat kepada pembaca hingga ramai yang telah mengsinpirasikan beliau sebagai idola dalam dunia penulisan yang sebenarnya. Walaupun Fazleena Hishamuddin sangat sibuk dengan pelbagai aktiviti yang telah disusun dalam kalender beliau namun usaha mereka untuk menyelesaikan tugasan-tugasan yang lain tetap dilakukan sepenuhnya.
            Menjadi seorang Fazleena Hishamuddin bukanlah mudah, tuntutan kerja dan tuntutan sebagai seorang isteri dan seorang anak melebihi dari keupayaan dirinya. Baru-baru ini, tulisan beliau mendapat perhatian daripada pembaca dan pengembara yang kerap sahaja mengambil peluang untuk mengetahui lebih lanjut mengenai percutian mereka. Percutian yang hanya menaiki kemudahan awam bersama suaminya dengan bajet yang mampu menyebabkan ramai yang memberi perhatian kepada tulisan tersebut. Di samping itu, beliau sangat aktif di media sosial seperti Instagram, Facebook dan Twitter. Kehadiran media sosial pada masa kini juga memberi  peluang kepada beliau ataupun penulis yang lain untuk saling berkomunikasi dengan pembaca, meluahkan idea-idea yang bernas serta mempromosikan karya-karya beliau yang telah dibukukan atau yang telah diterbitkan di mana-mana penerbitan buku dan majalah.
            Fazleena Hishamuddin juga sangat aktif dalam mengarah beberapa bidang teater di Malaysia. Seperti contoh, beliau telah mengarahkan sebuah teater yang bertajuk Kota Kelip-Kelip yang telah dilakonkan oleh 10 orang anak dari 4 buah rumah anak yatim di seluruh negara. Teater yang diarahkan oleh beliau ini telah berlangsung pada 13 dan 14 Jun 2015 ini bertempat di DPAC, Petaling Jaya. Teater seterusnya beliau telah berlakon di dalam sebuah pementasan teater yang bertajuk Maduku Kalut.
            Rasa cinta dan sayangnya beliau kepada dunia seni ini, beliau juga turut menubuhkan sebuah kumpulan yang menyampaikan lagu-lagu puisi yang lebih kepada bersifat esenmble, fun dan kontemporari. Fazleena Hishamudin diklafikasikan sebagai seorang penulis, penggiat teater dan pendeklamator yang mula bergiat aktif dalam bidang seni sekitar tahun 2006 lagi. Antara rakan-rakan yang telah membangun bersama kumpulan ‘Fazleena and The Lasykar’ ialah Anas Ridzuan iaitu peserta program Mentor Tv3, penyanyi pelakon dan penggiat teater, Saiful Bahry, penggiat teater, Ana Shuhada, penyanyi, Shah Kimie, Hilmiwee dan Shariffuddin juga antara ahli yang memperjuang kumpulan ini. Maksud ‘Lasykar’ tersebut ialah askar atau pahlawan yang menjadi tulang belakang kepada Fazleena Hishamuddin dalam melagukan irama dan melahirkan melodi yang segar dan bertenanga di setiap persembahan yang dipersembahkan oleh mereka. Penglibatan Fazleena and The Lasyakar ini juga telah banyak dijemput untuk membuat persembahan seperti di Bazar Seni, Kompleks JKKN Wilayah Persekutuan, Senang Festival 1, Stadium Melawati Shah Alam, Eksotikata 2, dan banyak lagi. Mereka juga telah dijemput untuk melagukan puisi dan membacakan sajak di Singapura.

 Fazleena & The Lasykar’


Markas KD




"Seksi Ovari"


"Bibir Ceri Melati"





            Penulis buku Seksi Ovari adalah sebuah buku puisi yang diterbitkan di bawah rumah penerbitan Sang Freud Press telah mengilhamkan segala pemikiran ini telah mencipta pelbagai kejayaan melalui karyanya ini. Manakala buku keduanya iaitu bertajuk Bibir Ceri Melati ini yang telah menghimpunkan cerpen dan puisi.

            Selain sibuk menyertai aktiviti di sana dan di sini, beliau sempat sahaja mengemas kini blognya yang sering sahaja menjadi tempat curahan hati dan perasaan beliau terhadap apa sahaja yang berkaitan dengan dirinya dan dunia di persekitarannya. Fazleena Hishamudin juga sedang giat mempromosikan bukunya yang terbaru yang bertajuk “Tari Pasar Perempuan” berkisarkan tentang hal wanita dan dunia di sekitarnya. Di samping itu, beliau juga sangat aktif di sebuah blog yang beliau jadikan sebuah blog yang bermanfaat dan memberi input-input yang berguna kepada pembaca. Nama blog yang diberikan oleh beliau ialah hatiangkasa@blogspot.com. Sebuah blog yang dijadikan medan atau arena beliau untuk berkongsi segala macam tentang kehidupan, buku, pemikiran dan juga perkongsian dari beliau tentang-tentang hal dunia sastera.


            Kesungguhan dalam memartabatkan dunia seni dengan cara tersendiri amat dipuji dan dipandang tinggi oleh penggiat-penggiat seni ini. Di samping itu juga, mengambil peluang untuk menjual dan langsung mempromosikan pakaian yang direka sendiri menggunakan tema atau corak batik. Jenama yang diterajui oleh beliau sebagai ketua dan rakan-rakan sebagai pembantu iaitu ‘Goda b Fazleena’. Perniagaan yang sudah berusia 3 tahun 4 bulan beroperasi mendapat sambutan yang hebat daripada penggemar-penggemar pakaian wanita, lelaki dan aksesori berasaskan batik. Tema dan moto untuk ‘Goda by Fazleena’ ini adalah “Pesona Nusantara”. Perniagaan ini bercirikan moden dan kontemporari. Fazleena Hishamudin boleh dikategorikan sebagai seorang penulis era sekarang yang sedang mencipta namanya sendiri dengan menghasilkan karya-karya yang bermutu dan memberi inspirasi kepada pembaca.

"Goda by Fazleena"